Liikkuvat Koneet ja Ajoneuvot
Bolt -4G
- Henkilöautot, Pakettiautot; Kytketään OBD2 -porttiin
- Reaaliaikainen paikannus, ajopäiväkirja, ajotapa
- Dimensiot: 71 x 46 x 24 mm, Paino 48 g
- Bolt- Datalehti
Dart -4G
- Henkilöautot, Pakettiautot, Työkoneet; Suora virta, Tupakansytytin, OBD2 -portti
- Reaaliaikainen paikannus, kuljettajan tunnistus, etäimmobilisointi
- Dimensiot: 99 x 76 x 19 mm, Paino 83 g
- Dart- Datalehti
G70 -4G
- Järeämmät sovellukset; Trukit, Työkoneet, Trailerit
- Reaaliaikainen paikannus, kuljettajan tunnistus, etäimmobilisointi
- Dimensiot: 126 x 80 x 27 mm, Paino 170 g
- G70- Datalehti
G150 -4G
- Vaativat ja järeät sovellukset; Metsäkoneet, Trailerit, Kaivosajoneuvot
- Monimutkaisemmat ohjaus- ja mittausjärjestelmät, Liitettävissä satelliitti -tiedonsiirtoon
- Dimensiot: 180 x 119 x 39 mm, Paino 330 g
- G150- Datalehti
Ajoneuvojen ja liikkuvien koneiden paikannus
Laitteet
Henkilöautot, pakettiautot, minikaivurit, metsätyökoneet, trukit, trailerit, yhdistelmät, kaivosajoneuvot; kaikkiin ajoneuvoihin ja sovelluksiin löytyy oikea laite. Kaikissa laitteissa on oma akku jonka avulla laitteet pysyvät hereillä ilman seurattavan kohteen virtoja. Jokainen laite sisältää GPS - moduulin ja 3D-kiihtyvyysanturin joiden avulla voidaan pitää ajopäiväkirjaa, seurata ajotapaa ja hälyttää onnettomuuksista tai raportoida äkkijarrutukset yms.
Henkilöauton ja pakettiauton ajopäiväkirjaa pidetään Bolt-4G:lla. Bolt -4G on yksinkertainen ja helposti asennettava paikannin joka ottaa käyttöjännitteen auton OBD2 -portista. Dart- 4G on Bolt -4G:ta edistyksellisempi mutta suunnattu kevyempiin sovelluksiin. Laitetta toimitetaan myös OBD2- ja tupakansytytin -johtosarjoilla. Sillä voidaan pitää ajopäiväkirjaa, mutta laitteesta löytyy lisäksi mm. kujettajan tunnistukseen tarvittavat kanavat sekä 2 Digitaali-tuloa esimerkiksi käyntiaikojen mittaamiseen. Dartissa on myös lähtöjä esimerkiksi etäimmobilisointiin.
Raskaammissa sovelluksissa käytetään G70 -4G:tä. Laite on tarkoitettu rajuihin olosuhteisiin kuten trailereiden paikannukseen tai trukkien ja suurempien työkoneiden paikannukseen, käyntiaika -laskentaan ja kuljettajan tunnistukseen. 3:lla Digitaali-tulolla, 1:llä Analogia-lähdöllä ja 1:llä Digitaali-lähdöllä tehdään ajoneuvosovelluksessa jo paljon reaaliaikaisen paikannuksen, ajopäiväkirjojen yms. lisäksi.
Kun sovellus muuttuu monimutkaisemmaksi, ja halutaan seurata myös analogisia antureita, valitaan G150 -4G. Esimerkki ajoneuvon analogisesta mittauksesta on polttoaineen määrän jatkuva mittaaminen. G150 -4G skannaa myös Bluetooth -antureita joten sillä ratkaistaan samalla myös rengaspaineiden ja kuorman lämpötilan mittaus.
Seuranta
Kaikki laitteet paikantavat reaaliajassa ja jättävät kulkuhistorian palveluun myöhemmin tarkasteltavaksi. Laitteet voivat päivittää sijainnin määrätyllä nopeudella (esim. 5s välein), kun liikesuunta muuttuu tarpeeksi (risteys), kun nopeus muuttuu (kiihdytys, jarrutus) tai kun on kuljettu määrätty matka (esim. 50m). Tai näiden yhdistelmä. Paikannus saadaan aina riittävän tarkaksi!
Karttapisteellä oleva info -kupla voidaan muokata näyttämään mitä kulloinkin on tärkeää: Kuljettaja, ajoaika ja -matka, kokonais tunti / km -kertymä, onko kyse tyhjäkäynnistä, kauanko tyhjäkäynti kesti. Palvelu myös esittää kohdat joissa on tapahtuma; Kova jarrutus, kiihdytys, ylinopeus. Käyttäjä voi luoda näitä tapahtumia itse vaikka kuorman lämpötilasta, koneen käytöstä väärään aikaan jne.
Geofenceillä voidaan tilapäisesti esimerkiksi tarkentaa GPS:sää (vaikka parkkipaikan tarkkuuteen) tai muuttaa päivitysnopeutta, geofenceistä voidaan hälyttää (saapumisesta / lähtemisestä kalustoinventaariossa tai konevuokrauksessa), paikanninlaitteen digitaalilähtö voi kytkeytä päälle geofencen sisällä, kone voi olla immobilisoituna tietyn alueen sisällä tiettyinä kellonaikoina. Myös tuntilaskuri voi haluttaessa toimia vain geofencen sisällä. Geofencet toimivat tietysti myös varashälyttiminä. Lista on pitkä, kannattaa kysyä meiltä lisää.
Telematics Guru -palvelussa on erittäin kattavat raportointi -työkalut sekä myös mahdollisuus luoda omia raportteja. Ajoneuvojen lisäksi voidaan siis raportoida myös kuljettaja -kohtaisesti, geofence -kohtaisesti, projekti- tai osastokohtaisesti. Raportit voidaan automatisoida generoitumaan viikottain, kuukausittain, vuosittain ja ne lähetetään sähköpostiin halutussa muodossa (excel, pdf, csv).